
 

 

Analysis of complaints 

 
From 1 October 2011 to 31 March 2012 the Unit reached findings on 176 complaints 
concerning 120 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast 
series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 
 

     No of Complaints      No of Items 

 
 
Harm to individual/organisation (victim complaint) 8 8    
Political bias  2 2   
Other bias  37 29   
Factual inaccuracy  49 45   
Offence to public taste  58 17   
Sexual conduct  1 1   
Sensitivity and portrayal  3 3    
Racism  1 1   
Offence to religious feeling  9 6    
Bad example (children)  3 3  
Commercial concerns  2 2  
Other  3 3    
 

Total  176 120 
 
In the period 1 April to 30 September, 12 complaints were upheld (7 of them partly) ï 7% of 
the total.  Of the items investigated in the period, complaints were upheld against 10 items 
(8.5% of the total).  3 complaints, about 3 items (one of which was also the subject of a 
partly upheld finding), were resolved.  This report contains summaries of the findings in 
those cases, and of a case in which a complaint about four items broadcast by BBC 
Scotland was the subject of a provisional finding in the period covered by the previous report 
which was finalised after 1 October 2011.  
 
 

Standards of service 
 
The Unitôs target is to deal with most complaints within 20 working days of receiving them.  
A target of 35 days applies to a minority of cases (13 in this period) which require longer or 
more complex investigation.  During the period 1 October ï 31 March, 90.5% of replies were 
sent within their target time. 
 
 

Summaries of upheld complaints 

 

 

The Magicians, BBC1, 15 January 2011  

Complaint 



The programme included a trick which involved a large number of rabbits.  A viewer 
complained that the rabbits had been handled and managed in a way which exposed them 
to risk and unnecessary stress, and which set a bad example for children in the audience. 
 

Outcome 
At the ECUôs request, an expert from the RSPCA and an expert from the British Veterinary 
Association reviewed a recording, independently of each other.  They both concluded that 
the management and handling of the rabbits appeared to fall short of best practice in a 
number of respects.  Because of precautions taken by the programme-makers which would 
not have been apparent to the experts, the ECU concluded that it was unlikely that the 
rabbits had been seriously at hazard, but that, if children in the audience had taken what 
they saw as exemplary, rabbits might well be exposed to the risks identified by the experts. 

Partly upheld 
 

Further action 
The production team were reminded of the need to avoid situations in which animals are 
handled in a way that might risk inappropriate imitative behaviour. 

 

 

Do We Really Need the Moon?, BBC2, 1 February 2011 & Why the Moon is getting 

further away from Earth, bbc.co.uk 

 



The matter was discussed with the production team with a view to 
strengthening fact checking procedures in the future, and the programme will not be re-
broadcast without appropriate editing. 

 

 

Don’t Get Done, Get Dom, BBC1, 11 May 2011  

Complaint 
The programme featured a householder in Chard whose house was affected by damp (to an 
extent that required the removal of the living room floor), and attributed the problem to work 
done by Somerset County Council which had raised the level of the pavement adjoining the 
house, blocking some ventilation bricks.  The Councilôs Head of Communications 
complained that this was both unfair and inaccurate.  The Council maintained that the main 
cause of the damp was water penetration from a poorly functioning downpipe, as had been 
explained to the programme team in a statement provided two weeks before transmission. 
 

Outcome 
Although the statement was provided considerably after the deadline set by the programme 
team, it was reasonable for the Council to expect that a response sent two weeks before 
transmission would be reflected in the programme. The fact that it was not was unfair to the 
Council, and the fact that the programme attributed responsibility exclusively to the Council 
despite being provided with an alternative explanation was inconsistent with BBC guidelines 
on accuracy, which require output to be “well sourced, based on sound evidence [and] 
thoroughly tested”.   

Upheld 
 

Further action 
The programme-makers have been reminded that statements submitted from affected 
parties need to continue to be carefully considered, irrespective of whether these have met 
the programme's deadlines. 

 

 

North West Tonight, BBC1 (North West), 1 June & 16 August 2011 

Complaint 
The Principal of Liverpool Community College complained that a report in the 1 June 
programme wrongly stated that the College had been ñfinedò by the Skills Funding Agency 
(an error reinforced by further reference to the matter in the 16 August programme), that 
she had been misled about the nature of the item, that she had not had proper opportunity 
to respond, that the programme-makers had failed to honour their agreement to use a 
certain clip, and that the item had misleadingly suggested that the College had been the 
subject of a police investigation.  
 

Outcome 
The programme-makers had not misled the Principal, had given her proper opportunity to 
respond and had used the clip which had been agreed on.  In relation to the reference to a 



Further action 
The editor discussed the finding with the programme team, highlighting the need to check all 



The editorial team has been made fully aware of the need to ensure that remarks made in 
introducing news stories are consistent with the facts as laid out within the body of those 
stories.  The team was also reminded of the importance of clear story construction to avoid 
misleading implications being drawn as a result of the way in which factual information is 
presented. 

 

 

5 Live Breakfast, Radio 5 Live, 19 July 2011 

Complaint 
In the course of an interview with a Labour MP, Nicky Campbell referred to Tom Baldwin (Ed 
Milibandôs Director of Communication) as “the journalist on The Times who, at the behest it 
is said of Number 10, outed the name of Dr David Kelly”.  A listener complained that this 
was incorrect. 
 

Outcome 
Although there had been suggestions at the time that Mr Baldwin had played this role, 
information had emerged later which made clear that this was not the case, and the 
reference was mistaken. 

Upheld 

 

Further action 
The programme editor discussed the finding with the presenter. 

 

 
Horizon, BBC2, 14 September 2011 

Complaint 
In the programme, Prodfessor Jim Al-Khalili explored the question, ñis nuclear power safe?ò.  
A viewer complained that he gave an inaccurate account of the way the human body takes 
up non-radioactive iodine (which is used in the event of radiation exposure to lessen the 
possibility of developing thyroid cancer), and in a number of other respects conveyed an 
impression which was biased in favour of the nuclear industry. 
 

Outcome 
Professor Al-Kalili said “Iodine tablets contain a stable form of iodine which your body takes 
up in preference to the radioactive form, so cancers don’t start”.  In fact, the body does not 
discriminate between radioactive and stable forms of iodine.  There is a limit to the amount 
of iodine the body can absorb, and potassium iodide tablets work by raising the level of 
stable iodine so that proportionately less radioactive iodine is absorbed before the limit is 
reached.  The programme was misleading in this respect, but it was not biased or otherwise 
inaccurate. 

Further action 
The Executive Producer reminded the production team of the need for absolute accuracy 
and precision in the reporting of scientific issues. 

 

 

Bang Goes the Theory, BBC1, 3 October 2011 

Complaint 
In the wake of the release of radiation at Fukushima, the programme included an item which 
aimed to put the number of deaths caused by exposure to radiation from nuclear accidents 
into perspective. Two viewers complained that the item seriously understated the likely 
death toll (in relation to both Chernobyl and Fukushima) and, by ignoring scientific opinion 
which favoured higher estimates, failed to treat the controversial subject of nuclear power 
generation with due impartiality. 
 



Outcome 
Although defensible as an estimate, the figure of 122 deaths attributable to radiation from 
Chernobyl was presented as definitive when there is general agreement that estimates in 
this area are uncertain.  The programme was misleading in that respect, though not to a 
degree which might have amounted to bias in relation to the arguments about nuclear 
power.  

Partly upheld 
 

Further action 
The production team were reminded of the essential difference between projected estimates 
and statements of scientific fact when addressing epidemiological data 

 

 

The One Show, BBC1, 24 October 2011 

Complaint 
Three viewers complained that the programme was inaccurate in saying that the legal 
minimum depth of tread for car tyres was 3mm.  One of them added that a demonstration of 
measuring tread using the rim of a 20p piece was misleading. 
 

Outcome 
Though many bodies recommend that tyres be replaced when the depth of tread is reduced 
to 3mm, the legal minimum is in fact 1.6mm.  The programme published a correction on its 
website independently of the ECUôs investigation.  As the error was in the direction of 
greater safety, the ECU regarded this as sufficient to resolve the issue.  The treatment of 
the 20p test, however, was misleading, as it could have given viewers the impression that 
measuring the tread at the edge of the tyre was sufficient (whereas the minimum tread 
requirement applies across the width of the tyre and round its whole circumference). 

Resolved/partly upheld 

 

Further action 
The programme-makers broadcast a clarification of the requirements for measuring tread, 
during which the inaccuracy over the legal minimum depth was also corrected. 

 
 

Chris Evans, Radio 2, 25 November 2011 

Complaint 
A listener complained that Chris Evans expressed a one-sided attitude to the protestors 
outside St Paulôs Cathedral. 
 

Outcome 
Chris Evans made critical comments about the protestors on a number of occasions during 
the programme.  The producer reminded him of the requirements of due impartiality while 
the programme was on air, and he agreed to express no further opinions on the subject.  



Weekend Wogan, Radio 2, 22 January 2012  

Complaint 
A listener complained that humorous references to the sinking of the Costa Concordia by Sir 
Terry Wogan were offensive and insensitive to those affected by the disaster, and called for 
a broadcast apology. 
 

Outcome 
The remarks in question (which were made immediately after ñRock the Boatò had been 
played as the programmeôs opening track, and, later, after a news bulletin which included a 
report related to the disaster) were inappropriate.  However, the programme-makers, in 
response to the complaint, had acknowledged that the remarks, taken together with the 
selection of the opening track, represented “a major failure”, had apologised and had 
discussed how such mistakes could best be avoided in the future.  In the view of the 
Editorial Complaints Unit, this sufficed to resolve the matter.  

Resolved 

 


