وبلاگ بی بی سی فارسی

پول ملی؛ "نور" به جای ریال

کاوه امیدوار 10/09/2007, 18:40

در چند روز گذشته همزمان با تغییر رئیس کل بانک مرکزی ایران، زمزمه حذف سه صفر از اسکناس های و تغییر واحد پول ملی ایران دو باره به گوش می رسد.

rial.jpg

این زمزمه ها سالها پیش، وقتی شروع شد که پول ملی در سرازیری افتاد و هر چه زمان گذشت ارزش خود را بیشتر از دست داد.

سرنوشت پول ایران که روزی ۷۰ریال آن می شد یک دلار، حالا به جایی رسیده که با ۹۰۰۰ ریال هم نمی شود یک دلار خرید. تورم و افزایش مداوم قیمت ها باعث شده که ریال روزهای سختی را سپری کند و هر روز بیشتر از گذشته ارزش خود را از دست بدهد.

راه حل هایی برای جلوگیری از سقوط ریال پیشنهاد شده است. یکی از راه حل ها، چهار پنج سال پیش بر سر زبان ها افتاد و خیلی زود هم فراموش شد؛ طرحی که مبنای آن تغییر واحد پول کشور از ریال به یک واحد پولی تازه به نام "نور" بود. این طرح همان موقع مخالفانی داشت. برخی هم می گفتند حالا چرا "نور"، مگر "تومان" خودمان چه اشکالی دارد که ده برابر ریال است و فعلا واحد غیر رسمی پول کشور است.

یک دیگر از راه حل های پیشنهادی، کاهش صفرهای پول ملی است. برخی می گویند حذف سه صفر از پول ملی کشور می تواند بخشی از مشکل پول ملی را حل کند.

به عنوان مثال حذف سه صفر از با ارزش ترین اسکناس فعلی ایران، اسکناس 5۰۰۰۰ ریالی(پنج هزارتومانی) را تبدیل به اسکناس 50ریالی (پنج تومانی) می کند.

این کارها البته می تواند مبادلات تجاری را تسهیل کند و از حجم اسکناس بکاهد اما آیا با تورم۱۵ درصدی، فایده ای دارد که صفرهای اسکناس حذف و واحد پول عوض شود؟

| بی بی سی مسئول محتوای وبسايت های ديگر نيست

چرا خبر؟ پفک تولید کنیم.

مهراد واعظی نژاد 9/08/2007, 15:42

محمود احمدی نژاد، ر‌ییس جمهور ایران، روز خبرنگار سری به خبرگزاری دولتی ایران ایرنا زده و در باب اهمیت خبر و خبررسانی گفته «امروز، خبر يك سلاح برنده است و علت اين برندگی، نياز انسان به خبر است.» اینکه چطور می شود ویژگی ذاتی یک شیئ (اینجا برندگی) معلول نیاز یک عنصر خارجی (اینجا انسان) باشد فراتر از دانش من است و بماند برای عقلا و عالمان به علم کلام. اما نکته ظریف دیگری هم در این سخن رییس جمهور ایران نهفته است که اصلا می خواستم به آن اشاره کنم.

وقتی "خبر" سلاحی برنده انگاشته شود – و نه مثلا ابزاری برای آگاهی – آنوقت خبرنگار هم خواه ناخواه می شود کسی که سلاحی برنده در دست دارد و باید مراقبش بود. رسانه ها و بنگاه های خبرپراکنی و روزنامه ها می شوند تولیدی های کوچک و بزرگ سلاح های برنده که عقل حکم می کند یا درشان تخته شود یا با تغییر کاربری، به فعالیت های عام المنفعه و بی خطر تری چون تولید پفک روی بیاورند. مخاطب هم می شود کودک نابالغی که از سر کنجکاوی ـ یا نیاز - خود را در معرض خطر سلاح های برنده قرار داده و باید پیش از آنکه پشیمانی به بار بیاید این آلات برنده را از جلوی دست و بالش جمع کرد...

واقعا چرا خبر؟ چرا سلاح برنده؟ مگر همان پفک چه اشکالی دارد؟

| بی بی سی مسئول محتوای وبسايت های ديگر نيست

همه لباس های رئیس جمهور

مهراد واعظی نژاد 3/01/2007, 19:38

ahmadis.jpgتماشای تصاویر محمود احمدی نژاد در لباس های گوناگون به هیآت اقوام مختلف ایرانی دیگر تعجب چندانی بر نمی انگیزد. رئیس جمهور ایران بر تن کردن لباس های محلی را هم به مانند سفرهای پرشمارش به چهارگوشه ایران آرام آرام به سنتی جا افتاده - دستکم در دوران زمامداری خودش - بدل می کند. و چه جای شگفتی اگر 'مردی از جنس مردم' لباس مردم به تن کند؟ و چه جای شگفتی اگر این لباس ها همانقدر که طعنه می آفریند، تحسین مردمانی را نیز برانگیزد. شاید سودای این دومی است که تحمل آن اولی را هم ممکن می کند. حرف من اما از انگیزه و هدف آقای احمدی نژاد نیست. که نه می دانم نه در پی کشفش هستم. خلوص و صفا یا عوامفریبی و ریا، هر کسی هر چه بخواهد در آن می بیند. حرف من اینجا تنها اشاره به یک نکته است که آنرا خالی از لطف نمی دانم. محمود احمدی نژاد (جدای از ابوالحسن بنی صدر و محمدعلی رجایی که فرصت چندانی برای این کارها نیافتند) تنها رئیس جمهور غیر روحانی جمهوری اسلامی است و به تن نداشتن لباس روحانیت این فرصت را به وی داده تا به هر لباسی که بخواهد درآید. چه کسی می داند، شاید پیشینیان آقای احمدی نژاد هم اگر مجالی بود بدشان نمی آمد عکسی چند به هیأت کرد و بلوچ و عرب و بختیاری برای خود دست و پا کنند..

| بی بی سی مسئول محتوای وبسايت های ديگر نيست

سوال آخر

اميد فراستی 19/08/2006, 7:22

راستش پاسخ اين سوال رو خيلی ها قبلا دادند و به نامرتب به روز شدن اين وبلاگ اعتراض کرده اند. اما به هر حال بايد مراتب قانونی رو به جا بيارم و مجدد از شما سوال کنم که:

در مورد فاصله انتشار مطالب وبلاگ نظرتون چيه؟ آيا مطالب طولانی اند يا کوتاه؟ يا نسبت خوبی بينشان برقرار است و شما رو اذيت نمی کند؟

مجدد از کسانی که تا به حال در اين نظرسنجی ها شرکت کردند ممنون، از آنها هم که لطف می کنند و به سوالات قبلی سر می زنند سپاسگزار.

| بی بی سی مسئول محتوای وبسايت های ديگر نيست

ادامه نظرخواهی

اميد فراستی 18/08/2006, 11:08

آقا بی زحمت به اين سوالات پاسخ بدين، ما شرمنده نشيم پيش خارجيا ;) البته ندادين هم مسئله ای نيس چون يکی بايد اينا رو ترجمه کنه به انگليسی و خدا بهش رحم کرده شما زياد استقبال نمی کنين:

چه چيزی رو در اين وبلاگ زياد دوست ندارين و باهاش حال نمی کنين؟ اگر چيزی هست پيشنهادی دارين برای بهتر کردن و رفعش؟

ضمنا يه سر به سوال های قبلی هم بزنين و اگر خواستين بهشون جواب بدين، در مجموع چهار تا خواهد بود، يکی ديگه فردا، پس فردا می ذارم و تموم می شه اين ماجرا.

| بی بی سی مسئول محتوای وبسايت های ديگر نيست

يه سوال ديگه

اميد فراستی 15/08/2006, 10:32

می دونم و اعتراف می کنم که يکی از مشکلات اين وبلاگ نا مرتب بودن آن است و به رغم اينکه اوايل تقريبا هر روز در آن مطلب بود، مدتی است که فاصله مطالب زياد شده اند. داستان تکراری است و فعلا کاريش نمی شه کرد. خودتون می دونين که وبلاگ نوشتن هم کار جدی است و بايد براش وقت گذاشت. چندی است که بشدت کمبود نيرو در سايت داريم و اين مسئله باعث شده وبلاگ و بخش ويدئو فعاليتشون کم بشه. مفصل قول داده بودم و بر اين قول پای بندم که در اين وبلاگ از خودمون بيشتر بنويسيم و شما رو با نحوه کارمون و اوقات بیکاريمون آشنا کنيم. قول پاسخگويی داده بوديم. و خيلی ايده های ديگه. تکرار می کنم که تغيری در اين سياست داده نشده و اميدوارم بزودی اين وبلاگ رو زنده تر و شبيه تر به وبلاگ ببينيد. با همه اين مشکلات و بدقولی ها و در ادامه مطلب قبلی با پر رويی سوال ديگه ای رو طرح می کنم تا نظرتون رو بگيرم:

بهترين چيز اين وبلاگ چيه؟ کدوم بخشش براتون جالبه؟

ضمنا اگه مايليد سوال قبلی هم رو بخونين و جواب بدين.

| بی بی سی مسئول محتوای وبسايت های ديگر نيست

آينده اين وبلاگ در دست شماست

اميد فراستی 12/08/2006, 8:05

نمی دونم گفته بودم يا نه، به هر حال اين وبلاگ و بقيه وبلاگ های بی بی سی در مرحله آزمايشی هستند. قرار است نتيجه اين دوره آزمايشی بررسی بشه و بعد چه از نظر فنی و چه محتوايی و ارتباط با مخاطب تصميم گرفته بشه که به چه نحوی اين کار دنبال بشه. به همين منظور شديدا محتاج نظرات شمائيم. طی هفته های پيش رو چند تا سوال هست که به تناوب طرح می کنم تا لطفا جواب بدين. قراره همه وبلاگ های بی بی سی اين سوال ها رو از خوانندگانشون بپرسن. خلاصه حواستون باشه آينده اين وبلاگ در دستان شماست:

لطفا با پنج کلمه اين وبلاگ را توصيف کنين و بگين هر کدوم رو برای چی انتخاب کردين.

| بی بی سی مسئول محتوای وبسايت های ديگر نيست

بی بی سی مسئول محتوای وبسايت های ديگر نيست